Nowe technologie, a dziecko – jak wpływają na rozwój?

Zamieszczałam już na blogu wpis dotyczący tego, jak mądrze oglądać bajki z dzieckiem. Tak, aby z ich oglądania czerpać same pozytywy i nie zaszkodzić dziecku. Dzisiaj chciałabym napisać trochę więcej o nowych technologiach od strony badań naukowych i pokazać Wam jak dokładnie nowe technologie wpływają na nasze dziecko w zależności od jego wieku. Mam nadzieje, że ten wpis, przekonana osoby, które pozwalają swoim dzieciom korzystać z telefonu, komputera czy telewizji bez ograniczeń, że nowe technologie w nadmiarze są naprawdę bardzo szkodliwe dla naszego dziecka!
Jak nowe technologie wpływają na dzieci z różnych grup wiekowych? Co pokazują badania? Zapraszam na wpis!

Nowe technologie, a dziecko - jak wpływają na rozwój?

Jeśli chcesz przeczytać o tym jak mądrze oglądać i wybierać bajki dla dziecka, przeczytaj ten wpis.

Nowe technologie, a dziecko – jak wpływają na rozwój?

U dzieci od 4 do 12 miesiąca życia, który mają kontakt z nowymi technologiami, można zauważyć:

  • brak koncentracji na twarzy dorosłego
  • wolniejszy rozwój dużej i małej motoryki oraz praksji oralnej
  • brak uśmiechu na widok znanej osoby
  • brak gaworzenia
  • nie wsłuchiwania się w głos dorosłego
  • brak gestów społecznych (np. pa pa)

U dzieci do 2 roku życia, które według deklaracji matek, oglądały telewizję od 30 minut do 2 godzin dziennie, a w weekendy około 3 godziny, można zauważyć:

  • stan nieustannego rozproszenia uwagi
  • sporadyczne reakcje na własne imię wypowiadane przez rodziców
  • brak rozwoju mowy lub opóźnienie pojawiania się oczekiwanych etapów,
  • niechęć do oglądania obrazów statycznych (np. ilustracji w książeczkach),
  • brak gestu wskazywania palcem
  • brak respektowania reguł społecznych

U dzieci do 3 roku życia można zauważyć:

  • brak lub trudności z rozumieniem poleceń,
  • zabawa na poziomie dzieci 12-14 miesięcznych
  • brak zabawy tematycznej
  • trudności z rozpoczęciem i kontynuowaniem zabawy w grupie rówieśniczej
  • komunikowanie się krzykiem, płaczem
  • brak zainteresowania książeczkami, obrazkami,
  • uspokajanie się po otrzymaniu telefonu komórkowego rodzica,
  • poważne problemy z wprowadzeniem treningu czystości,
  • wybiórczość jedzenia

Nowe technologie, a dziecko – jak wpływają na rozwój mowy?

Jednym z ważniejszych zaleceń przekazywanych rodzicom dzieci z zaburzeniami
rozwojowymi i opóźnionym rozwojem mowy jest konieczność całkowitej rezygnacji z
korzystania telewizora w czasie czuwania dziecka. Telewizor powinien pozostać wyłączony, nawet jeśli dziecko przebywa w innym pokoju!

Dzieci w wieku niemowlęcym i przedszkolnym, mogą pod wpływem obrazu telewizyjnego lub komputerowego przesterować mózg na odbieranie przede wszystkim obrazów, a nie mowy.

Od rodzaju bodźców wzrokowych dostarczanych dziecku w pierwszych trzech latach jego życia w głównej mierze zależy rozwój jego układu nerwowego. Komunikacja między poszczególnymi obszarami układu nerwowego buduje przyszłe funkcje poznawcze człowieka.

Dziecko nie może skupić uwagi na tym, co mówi, kiedy słyszy lub widzi program telewizyjny, lub obraz komputerowy.

Neurobiolodzy podkreślają, że: mózg nie może działać efektywnie przy zalewie informacyjnym. Dlatego nawet wtedy, kiedy nasze dziecko bawi się niepozorną elektroniczną zabawką, może dochodzić do zakłóconego odbioru informacji płynących z zewnątrz.

Priorytetem w kształtowaniu środowiska małych dzieci jest budowanie kontaktu z drugą osobą i prowadzenie zabawy wymagającej wcielania się w role i użycia języka.

Nowe technologię uruchamiają pierwotne uwarunkowane genetycznie mechanizmy

Najstarszy filogenetycznie mechanizm orientacyjny człowieka uruchamiany jest w sytuacji wystąpienia bodźców poruszających się, głośnych i kolorowych. Czyli takich, które często pojawiają się w reklamach telewizyjnych czy grach komputerowych. Dlatego takiego rodzaju obrazy działają na nasze dziecko jak magnes.

Nowe technologie, a dziecko - jak wpływają na rozwój?

Nowe technologie, a dziecko – jak wpływają na rozwój społeczny?

Najbardziej niebezpieczny dla rozwoju poznawczego i socjalnego małych dzieci jest fakt, że w kontakcie z nową technologią dochodzi do osłabienia siatki neuronowej odpowiadającej za kontakty z ludźmi.
Współczesne dzieci mogą mieć coraz większy problem w kontaktach międzyludzkich. Zarówno na poziomie dialogu, jak i odczytywania mowy ciała czy wyrazu twarzy rozmówcy.

Niezamierzonym efektem ubocznym nowoczesnego świata i postępu technologicznego, jest to, że dzieci wychowują się w środowisku, które jest kompletnie różne od środowiska, do którego nasz mózg jest najlepiej przystosowany.
Telewizja i inne elektroniczne urządzenia w znaczny sposób pogarszają tę sytuację. Kradną olbrzymią część dnia i uniemożliwiają społeczno-emocjonalne kontakty z innymi ludźmi.

Nowe technologie, a dziecko – czy mają jakieś pozytywne skutki?

Jak widzicie, nowe technologie mogą negatywnie wpłynąć na rozwój dzieci nie tylko tych poniżej roku, ale również dzieci 2 czy 3-letnich.

Oczywiście nie dajmy się zwariować i nie traktujmy nowych technologii, jak czystego zła. Oglądanie przez nasze dziecko bajek ma też kilka pozytywnych aspektów. Nie da się również całkowicie wyeliminować nowych technologii z życia naszego dziecka, ponieważ świat, w którym żyjemy na nich bazuje.

Jeśli dziecko ogląda odpowiednio dobrane do wieku bajki z mądrą treścią, to uczy się z nich pozytywnych zachowań społecznych, empatii oraz zdobywa wiedzę o świecie. Dziecko bardzo ruchliwe, które rzadko przysiada gdzieś na chwilę, podczas oglądania bajki odpoczywa i regeneruje siły, dlatego dobrze, jeśli takie dziecko ogląda bajkę np. zaraz po długim spacerze.

Nie zapominajmy też o rodzicach. Kiedy dziecko ogląda bajkę, rodzice mogą zająć się na chwilę dorosłymi sprawami i załatwić to, co musi być w danej chwili załatwione np. przygotować obiad czy wykonać ważny telefon.

Dlatego wspólnie z dzieckiem korzystajmy z nowych technologii, ale róbmy to z umiarem i pilnujmy czasu oglądania i treści oglądanych przez dziecko bajek!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *